CeWe Fotoboek; makkelijk je fotoboek samenstellen?

Wéér een foto-aanbieder?

Met zoveel fotoaanbieders kan ik me goed voorstellen dat dit het eerste is wat in je opkomt; wéér een album-aanbieder? CeWe wil zich onderscheiden door het maken van fotoboeken juist makkelijker én tijdbesparender te maken, en kwam daarom met de Photogurus applicatie. Maar wát doet deze applicatie, en is hij echt zo handig als het lijkt? Ik mocht een fotoboek bij CeWe laten maken en mijn ervaringen deel ik nu graag met jullie!

Photogurus van CeWe; de tijdbesparende foto-app

Ik werd uitgenodigd om de PhotoGurus app van CeWe te testen. Volgens de app zouden zij je enorm veel tijd kunnen besparen. Het idee achte deze app is als volgt: je voegt de foto ‘s toe die je graag in het fotoboek wilt hebben, de app selecteert de dubbele, onscherpe of onbelangrijke foto’s eruit en plaatst ze ook nog eens op volgorde. Zo kun je voor iedere gebeurtenis (vakanties of verjaardagen bijvoorbeeld) makkelijk de foto’s bewaren zonder er zelf al te veel werk aan te hebben; dat klinkt ideaal! Zo hoef je niet zelf eindeloos de foto’s door te scrollen en te plaatsen; de app doet al het werk voor je.

Kwaliteit, handigheid, en snel in huis

Bovenstaand is wat ik zelf belangrijk vind. Ik vind het een prachtig concept als een app (of de mensen erachter) het fotoboek helemaal voor me samenstellen, en ik wil daar ook absoluut een meerprijs voor betalen. Wél vind ik het belangrijk dat het proces om alles klaar te zetten gemakkelijk gaat zonder te veel foutmeldingen, én natuurlijk ook een degelijke fotokwaliteit. Vol goede moed ben ik dus aan het testen geslagen, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Ik liep al snel tegen een aantal problemen aan.

Zo had de app nogal moeite met de foto’s uploaden; dit duurde echt behoorlijk lang. Nu is dat op zich geen gek iets; de foto’s waren allemaal met een spiegelreflex camera geschoten en die bestanden kunnen wel wat groter zijn, dat klopt. Vervolgens zou de Photogurus app er een fotoverhaal van maken, maar hier ging het al goed mis. Binnen 2 werkdagen zou het fotoverhaal klaar staan, maar dit fotoverhaal stond in de praktijk slechts 10 minuten klaar; daarna was het fotoverhaal verdwenen en nergens meer terug te vinden. Niet echt een begin waar ik heel erg warm van liep; had een ander nou m’n fotoboek besteld? Kon iemand me vertellen waar mijn fotoverhaal heen is gegaan?

Gelukkig hoefde ik me niet lang druk te maken over dit vraagstuk. Ik kreeg het advies om uit te loggen en na 24 uur weer in te loggen, om te kijken of het fotoverhaal weer terug kwam. Ik kan je vertellen; het kwam niet terug. Sterker nog; mijn hele account was ineens weg. Ik wist toch echt zeker dat ik de juiste gegevens had ingevuld, dus ik besloot om ‘wachtwoord vergeten’ aan te klikken. Wat bleek; ineens was gewoon het héle account verwijderd, maar, plot twist! Als ik een nieuw account wilde aanmaken met dit mailadres kreeg ik de mededeling dat dit mailadres al in gebruik was. Hèh?

Juist ja.

Tweede ronde, tweede kans.

Afijn, omdat iedereen een tweede kans verdient, heb ik maar een nieuw account aangemaakt, op een nieuw mailadres. Ik heb dezelfde foto’s gebruikt als bij het eerste account, maar ook dit ging niet zonder slag of stoot; na een aantal dagen kreeg ik een mailtje dat de foto’s niet van dusdanige kwaliteit waren dat ze een kwaliteitsgarantie erop konden geven. We hebben het over foto’s die éérder ook al waren geupload, in exact dezelfde kwaliteit en omstandigheden, en toen wel ‘goedgekeurd’ waren. Toen ik wéér een nieuw fotoverhaal maakte met weer dezelfde foto’s, was er ineens niets aan de hand, en waren de foto’s wel van de juiste kwaliteit. Schiet mij maar lek. Inmiddels waren we al bijna 2 weken verder en had ik dus makkelijk al 3 keer zelf de fotoboeken kunnen vullen, maar vooruit.

Uiteindelijk werd het fotoverhaal eindelijk klaargezet, en kon ik het inkijken voordat ik het liet afdrukken. De slimme foto-app bleek echter nog niet zo slim. Een hoop dubbele foto’s, totaal niet op volgorde van datum en rommelig en onhandig in elkaar gezet; onhandig uitgesneden terwijl dat niet nodig was. Gelukkig kon je nog wel zelf het fotoverhaal wijzigen, al moest dat wel weer via een andere app; ietwat omslachtig werd het inmiddels wel. Ik heb zelf de foto’s op de correcte volgorde gezet en heb het fotoboek af laten drukken. Om heel eerlijk te zijn was ik er wel een beetje klaar mee inmiddels…

Eindelijk; het fotoboek kwam binnen!

Alles bij elkaar waren we al 3 weken onderweg, maar eindelijk kwam het fotoboek binnen. Stevig verpakt gelukkig, maar om heel eerlijk te zijn was het een doosje met teleurstelling. Hoewel ik absoluut snap dat een softcover fotoboek natuurlijk iets heel anders is dan een hardcover, vond ik dit toch meer een ‘schriftje’ dan een softcover fotoboek. Het was een vrij slap boekje en niet iets waarvan ik denk ‘goh, dat is makkelijk netjes te bewaren voor later’.

De fotokwaliteit uit het CeWe Boek
De fotokwaliteit uit het CEWE Boek
De originele, digitale foto
De originele, digitale foto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toen ik de foto’s ging bestuderen schrok ik pas écht. De foto’s zijn dus allemaal gemaakt met een spiegelreflex camera, maar het leek wel alsof ze met een Samsung telefoon uit het jaar nul waren gemaakt en verkeerd waren uitvergroot, afschuwelijk! Het leek in geen enkel opzicht meer op de foto’s die ik gemaakt had en dit sloeg dus eigenlijk wel alles… Ik had expres de ‘automatische correctie’ uitgezet in het fotoboek, omdat ik mijn foto’s zelf altijd 3 keer check op drie verschillende beeldschermen tijdens het nabewerken & optimaliseren, maar het lijkt wel alsof ze alsnog een automatische correctie hebben uitgevoerd.

 

Op de foto’s van het fotoboek is het nu lastig te zien, maar als je het boek fysiek in je handen hebt, zie je dat de foto’s enorm vlekkerig en pixelig zijn; absoluut niet wat ik ervan verwacht had.

CeWe; voor mij niet meer.

Voor mij was dit ééns en nooit meer. Ik kreeg de mogelijkheid om de diensten van CeWe te testen en heb er dus niet voor hoeven betalen, maar als ik bedenk dat deze boeken normaliter een adviesprijs vanaf 21,95 hebben voor 26 bladzijdes, dan is het dat absoluut niet waard voor de kwaliteit van de fotoboeken die geleverd wordt. Nog los daarvan was de verwerkingstijd voor dit fotoboek écht enorm lang. Te lang, eigenlijk; in die drie weken had ik de foto’s dus ook zelf in kunnen plakken in een los fotoboek.

Misschien heb ik een te kritisch oog, dat kan natuurlijk ook; voordat onze knul geboren werd hield ik me bezig met het fotograferen van paarden en evenementen waardoor ik al best wat afdrukken heb laten maken, en heb ik ook fotoafdrukken en fotoalbums van mijn eigen pony en paard destijds gemaakt, maar ik moet zeggen dat ik nog niet eerder zo teleurgesteld ben in een fotoservice. De Photogurus App vind ik wel erg leuk, maar ik denk dat de kinderziektes er nog wel uit moeten.

Wat mij betreft is CeWe dan ook niet voor herhaling vatbaar en kunnen ze het niet winnen van de vele aanbieders. Sterker nog; ik denk dat ik ouderwets gezellig de foto’s los blijf afdrukken bij Pixum en ze handmatig blijf inplakken. Dat geeft toch een nostalgisch gevoel…

 

CeWe heeft een groep van testers benaderd om een fotoalbum te maken; ik heb dit fotoboek dus kosteloos mogen maken. Dit weerhield mij er echter niet van om toch een eerlijke mening te geven over de kwaliteit van het fotoboek. Voor meer informatie verwijs ik door naar mijn disclaimer.


Laat je een reactie achter?

2 thoughts on “CeWe Fotoboek; makkelijk je fotoboek samenstellen?”

Ik ben heel benieuwd naar jouw mening!

%d bloggers liken dit: