Het beruchte Leen Bakker Bed

Het is inmiddels een berucht bed, dat bed van Leen Bakker. Nog niet zo gek lang geleden stond webshoppend Nederland op zijn kop, want Leen Bakker bood een bepaald type bed aan voor een absolute bodemprijs van slechts 24 euro, inclusief matras, lattenbodem en tent. Diverse mensen zagen hier alweer een handel in en binnen enkele uren stond marktplaats ook vol met allerlei bedjes ‘nieuw in verpakking’ die vanaf augustus opgehaald konden worden; voor 175 euro meer dan dat ze op dat moment bij Leen Bakker aangeboden werden. Onder de noemer ‘wij de winst, jullie het mazzeltje’. Maar wat is er nou precies gebeurd? En is dit echt een foutje geweest, of gewoon een goedkope marketingstunt?

Ik ga als eerst maar even met de billen bloot; ja, dúh, wij wilden ook profiteren van zo’n killeraanbieding en hebben  het bedje dan ook besteld. Met ergens in het achterhoofd al wel het vermoeden dat dit vast niet uitgeleverd zou worden, maar een mens kan hopen toch? Daarnaast vond ik de kortingspercentages (82 tot 92 procent korting) niet logisch als ‘foutje’ in een webwinkel en besloten we het er gewoon op te gokken; in het ergste geval krijg je je geld terug, nou, wat spannend allemaal.

De korting bleef langer dan een dag staan, waardoor je ergens toch een beetje zenuwachtig wordt, heel stom. Want tja, bestellen was nog steeds mogelijk, en Leen Bakker zou nou toch wel doorkrijgen dat het wel een héél populair artikel is? Vanuit het niets stond op een gegeven moment ineens hetzelfde bedje voor 99.999,00 te koop op Leen Bakker. Goh, Leen Bakker stikt wel van de foutjes ineens zeg op die half-hoog slapers… En niet om het een of ander, maar welke ICT’er zit daar te slapen dat zulke foutjes door kunnen draaien? En worden kortingspercentages niet getest van tevoren?

Toen wij het bedje hadden besteld, kregen we overigens geen bevestigingsmail, niets. Ook toen ik daarna een account aan wilde maken kwam er geen bevestigingsmail met de beloofde korting waarmee ze je welkom heten bij Leen Bakker. Dan ga je dus wél even zweten; dadelijk zwerft je betaling ergens in de lucht en kan je naar je bed én je geld fluiten. Gelukkig waren er meer mensen die die avond geen bevestigingsmail kregen; dan komt hij vast nog wel binnen. Mooi niet dus, die mail moet nog binnen komen.

Het duurde even, maar uiteindelijk kwam Leen Bakker toch met een statement. Nee, de bedjes werden niet uitgeleverd, het ging om een technische fout, waarbij de 20% korting op alle matrassen en een andere kortingsactie van 50% korting voor verwarring zorgde. Hierdoor werd korting op korting gestapeld, foutje kan gebeuren. Nou mis ik daar toch nog wel een hoop info in; hoe maak je van 20% en 50% precies 92% korting? En hoe kan het systeem de bedjes dan zelf ineens 99.999,- maken? Ik weet dat ik geen wiskunde wonder ben, maar 20+50 is zelfs voor Pippi Langkous 70% en komt niet eens in de buurt van 92% korting. Evenals de e-mails die ineens niet meer uitkwamen; was dat een gevalletje ‘server overbelast’ of ‘laten we nu maar de mailservers uitzetten…’?

Kijk, nogmaals, ik weet niet hoe Leen Bakker te werk gaat en welk telraam zij gebruiken om kortingen op te tellen. Wel heb ik achter de schermen bij diverse webwinkel-systemen meegekeken en moet ik zeggen dat ik het wel heel knap vind dat die korting zichzelf ineens tot een wiskundige megaformule weet te maken op alléén die producten. Dát gaat er bij mij eerlijk gezegd niet zo goed in. Wil ik daarmee zeggen dat ik vind dat Leen Bakker alsnog alle bedjes uit moet leveren? Nee, dat absoluut niet. Ik weet dat het in hun algemene voorwaarden staat et cetera, dus juridisch zullen ze zich wel helemaal afgetimmerd hebben. Wel denk ik dat we een klein beetje beet zijn genomen door Leen Bakker, want, laten we eerlijk zijn; we hebben het er nog steeds over.

Leen Bakker komt er vervolgens met een mooie korting aan van 40% korting op de betreffende bedjes, die geldig is tot 14 augustus. Dat is een prachtige geste (of slimme marketingtruuk), maar ik kan me ook goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die twijfelen; het geld moet ten tijde van de mail nog teruggestort worden, de bedjes staan voor uitelevering eind augustus geplanned, dus ik kan me zomaar voorstellen dat een hoop mensen hier nog niet te happig op zijn; ik moet de eerste nog spreken die van dat aanbod gebruik heeft gemaakt in ieder geval. En heel eerlijk, zelf maak ik er ook geen gebruik van, simpelweg omdat ik niet geloof dat dit een software foutje was en het bed nou ook weer niet zó hard nodig had.

Wat ik wel humor vind, is dat er dan klanten zijn die zich verzamelen, hun krachten bundelen en met een jurist in de arm toch naar Leen Bakker stappen. Wat ook weer voor ophef en verwarring zorgt, want het gesprek heeft niet eens plaats gevonden. De jurist in kwestie stelt dat Leen Bakker met bepaalde voorwaarden kwam, waaronder het niet praten met de pers over deze zaak. Leen Bakker ontkent dat weer, met de mededeling ‘Wij wilden enkel weten namens wie deze jurist kwam praten’. Nouja, dat laatste lijkt me wel duidelijk; namens de al dan niet gedupeerde klanten van Leen Bakker. Tenminste, ik ga er vanuit dat de buurman van 80 niet zich voor de lol aansluit bij de jurist en dat de jurist de gegevens van iedereen die bij hem langs komt wel even controleert. Dus ook daar zitten toch wat tegenstrijdigheden in.

Heel eerlijk, ik zet mijn geld in op een ordinaire marketingstunt. Een hele slimme, want het werkt. Of ze er echt wat mee gewonnen hebben betwijfel ik; behalve dat het een hoop traffic naar hun webwinkel heeft gebracht, heeft het ze ook veel geld gekost; het callcenter was overbelast, de fysieke winkels zullen ook wel wat vragen hebben gekregen, en vaak kosten de betaalmethodes ook wat. Daarnaast nog de tijd om alle orders uit te zoeken, de bedragen terug te boeken en met iedereen contact op te nemen; ik ben bang dat de winst ver te zoeken zal zijn.

En het bed voor onze kabouter? Nouja, die slaapt nu nog helemaal prima in zijn opgepimpte ledikant, aan een zijde open zodat hij toch een grote jongens bed heeft, en ik ga voor zijn juniorbed voor zijn verjaardag wel naar IKEA. En voor Leen Bakker hoop ik dat het ze heeft opgeleverd wat ze hadden gedacht ervoor te krijgen; en dan bedoel ik niet het mediacircus, maar ik hoop dat het ze ook financieel nog wat heeft opgeleverd, al schat ik die kansen klein in.

En dan blijft het gezegde toch waar… Als iets te mooi is om waar te zijn… Dan is het dit vaak ook.



Laat je een reactie achter?

Ik ben heel benieuwd naar jouw mening!

%d bloggers liken dit: