Hoogbegaafd: onderpresteren en de basisschool

Hoogbegaafd, hoe begeleid je dat op de basisschool?

Eerder schreef ik al over het verschil tussen hoogbegaafd en ontwikkelingsvoorsprongen. De basisschool speelt daarnaast ook een hele belangrijke rol. Dat is immers de plek waar je kind écht dingen gaat leren. Het is daarom erg fijn om goed te kijken naar de basisschool; welke past bij jou en je kind? Dat is sowieso al heel belangrijk natuurlijk, maar wanneer je merkt dat je kind begaafd of bovengemiddeld slim is, misschien nog wel nét iets belangrijker.

Maar hoe kies je zo’n basisschool nou uit? Het is absoluut niet makkelijk om een basisschool te vinden waar je écht een goed gevoel bij hebt. De klassen zijn misschien te groot en te druk, of je hebt zélf geen fijne herinneringen aan de school. Daarnaast zijn er ook nog diverse lesmethodes, of vindt je het belangrijk dat er ook tijd wordt gespendeerd aan een bepaalde godsdienst. Aan de ene kant denk ik; gelukkig zijn er zó veel basisscholen, maar aan de andere kant maakt dat de keus niet veel gemakkelijker…

Waarom al vroeg oriënteren op een basisschool?

Toen mij een hele poos geleden werd verteld dat ik wel eens mocht opschieten met het inschrijven bij een basisschool, dacht ik dat er een geintje werd gemaakt. Hallo, hij is pas twee, daar heb ik alle tijd nog voor! Nu blijkt echter dat er bij veel basisscholen een wachtlijst is! Zodoende ben ik me dus gaan oriënteren op basisscholen in de omgeving. Dit doe ik ook in overleg met de kinderopvang; waar hebben zij de juiste ervaringen mee? En wat valt hun op, wat is hun advies? Hij is toch twee dagen per week daar; zij zien hem die dagen meer dan ikzelf.

Nu onze knul de peutergroep in gaat op de kinderopvang gaan we dus meer overleggen met de opvang; wat valt hun straks op, wat zien zij als zijn sterke punten en wat zijn de minder sterke punten? Dit zijn allemaal dingen die ik mee wil nemen naar de basisschool-keuze. Eigenlijk kan ik er nu dus nog geen zinnig woord over zeggen, behalve dan dat er echt enorm veel basisscholen zijn, met allemaal hun eigen werkwijzes; dat maakt het verhaal niet echt makkelijk voor me.

Onderpresteren; waarom gebeurt dit, en hoe uit zich dit?

Wat veel gezien wordt bij kinderen die hoogbegaafd zijn, is dat ze op een gegeven moment gaan onderpresteren. Wanneer een kind ervan bewust raakt dat hij met bepaalde vlakken sneller ontwikkelt dan zijn klasgenootjes, kan dat best lastig zijn. Klasgenoten gaan misschien plagen, of hij wordt zelfs gepest. Wanneer je merkt dat je kind ineens van topcijfers naar ‘nouja, voldoende is ook voldoende’ gaat, is het altijd belangrijk om te gaan praten. Niet alleen met je kind, maar ook met de leraar; wat ziet de leraar in de klas gebeuren, wat is er veranderd? Zo’n val in de resultaten hoeft overigens niet direct te betekenen dat je kind hoogbegaafd is, dus het is altijd belangrijk om dan even te polsen bij de leerkracht.

Een onderpresteerder heeft zowel positieve, als negatieve kenmerken. Zo begrijpt en onthoudt je kind een hoop; als het om zijn eigen interessegebieden gaat. Deze interessegebieden zijn vooral buiten het schoolterrein; niet in de dingen die ze op school leren, maar wat ze daarbuiten ontwikkelen. Echter zit hier ook een mindere kant aan; op school kunnen ze enorm snel afgeleid zijn. Daar worden hun interesses immers niet besproken/behandeld en zeker wanneer de school dit niet goed kan begeleiden zorgt het ervoor dat ze tijdens de reguliere lesstof snel afgeleid raken; ze weten het immers al. Maar ook kan het ervoor zorgen dat groepsactiviteiten vermeden gaan worden omdat ze dan al snel op verschillende golflengtes zitten, wat heel frustrerend is voor een kind.

 

Wat kun je zelf doen?

Wat kun je nou zelf doen? Vooral blijven praten en goed kijken naar wat je kind nodig hebt. Dat klinkt heel vanzelfsprekend, maar zeker als je kind thuis heel anders is. Dan is het heel lastig om zomaar klakkeloos aan te nemen wat de leraar je vertelt over je kind; jij herkent je kind daar absoluut niet in! Toch is het goed om dan met de leraar in gesprek te gaan om een stappenplan te maken. Wat kun je thuis doen om het positieve te stimuleren? Waar liggen de interesses van je kind en hoe kan je hier een fijne balans in vinden voor op school en thuis? Hoe kun je het thuis positief benaderen, zonder faalangst te creëren?

Geen perfecte methode of school

Wat bij mijzelf nu vooral landt; er is geen perfecte methode, geen perfecte school. Juist omdat ik nu nog niet weet of hij wel of niet hoogbegaafd is, ga ik niet inzetten op een ‘speciale’ school zoals dalton onderwijs of een montessorischool. Wel vind ik het belangrijk dat er goede begeleiding is, mocht het wel zo zijn dat hij wat vlotter dan gemiddeld is, zodat ze hem op de juiste wijze kunnen begeleiden.

Het ene kind zal meer stimulans nodig hebben, het andere kind weer wat meer uitdagende lesstof en misschien doet jouw kind het helemaal prima zoals het nu gaat en hoef je er ‘niets’ aan te doen.

Dat is ook wat ik anderen wil meegeven; het maakt niet uit op wat voor school je kind zit; als de communicatie met school maar aanwezig is en er wel een béétje speling kan zijn qua lesprogramma.

Wil je op een speelse wijze je kind (of de basisschool) helpen met het leren-leren? Iets wat overigens níet alleen van toepassing is voor ‘hoogbegaafde’ kinderen maar voor iedereen van pas kan komen? Dan is de leerkuil een handig, makkelijk en fijn iets om erbij te pakken. Geef dit ook gerust aan bij de basisschool; hier kan iedereen van profiteren en het kost helemaal niets; hooguit een vorm van omdenken voor sommige scholen/leraren! Op de site waar de leerkuil op staat vindt je sowieso nog een hoop fijne downloads, tips en tricks voor de basisschool!

 



Laat je een reactie achter?

1 thought on “Hoogbegaafd: onderpresteren en de basisschool”

Ik ben heel benieuwd naar jouw mening!

%d bloggers liken dit: